Opinia publiczna niezmiennie od lat prowadzi dyskusję na temat szkodliwości dla środowiska spalin wytwarzanych między innymi przez samochody. Stosunkowo niedawno jednak zaczęto zastanawiać się nad konkretnymi rozwiązaniami dla silników wysokoprężnych, które produkują najwięcej szkodliwych substancji. Jako że zakaz używania aut opartych na Dieslu wywołałby znaczny sprzeciw społeczeństwa, to koniecznym stało się wynalezienie innej metody „uekologicznienia” tego silnika. Rozwiązaniem stał się AdBlue.

Czym jest AdBlue?

Występujący pod tą nazwą płyn to tak naprawdę wodny roztwór mocznika, którego zawartość wynosi w nim 32,5%, a pozostałą częścią preparatu jest woda demineralizowana. Jego niezbyt złożony skład nie wpływa jednak na jego mniejszą skuteczność. Działanie ekologicznego płynu AdBlue opiera się bowiem na prostej reakcji chemicznej, jaka polega na przemienieniu szkodliwych cząsteczek azotu, które występują w spalinach produkowanych przez silniki wysokobieżne, na bezpieczny dla atmosfery azot i całkowicie neutralną parę wodną.

Ekologiczny płyn AdBlue- działanie

Dzięki procesowi chemicznemu, który wywołuje płyn AdBlue, do atmosfery przedostaje się wielokrotnie mniejsza liczba szkodliwych tlenków azotu. Aby jednak reakcja ta miała miejsce, płyn musi zostać wlany do odpowiedniego pojemnika. To bowiem reduktor, który rozkłada w katalizatorze SCR (ang. Selective Catalytic Reduction-Selektywna Redukcja Katalityczna) niebezpieczne substancje. W technologii SCR AdBlue kieruje się pod wysokim ciśnieniem na strumień spalin w katalizatorze. W tym miejscu zachodzi redukcja szkodliwych dla atmosfery tlenków azotu na azot w postaci dwuatomowych cząsteczek oraz wodę.

Zastosowanie AdBlue

Roztwór mocznika dobrze jest znany kierowcom ciężarówek, którzy już wiele lat temu używali go podczas pracy. Przy długodystansowych trasach wielkogabarytowymi maszynami, które działają na podstawie Diesla, szkodliwych spalin wydziela się bowiem o wiele więcej, dlatego już kilkanaście lat temu nakazywano korzystania z ekologicznych płynów mających za zadanie zredukowanie emisji spalin. Zgodnie z prawem Unii Europejskiej pierwsze regulacje prawne były ustalone już w 2006 roku.

Po aferze, która wybuchła na skutek oszustw Volkswagena, prawodawcy głębiej przyjrzeli się sprawie samochodów osobowych, które są wyposażone w silnik typu Diesel. Od 1 września 2014 roku od wszystkich nowych pojazdów ciężarowych i osobowych z silnikiem wysokoprężnym wymagane będzie spełnienie konkretnej normy- dopuszczalna emisja tlenków azotu dla nich wynosi 80 mg/km. Dlatego AdBlue płyn do Diesla stał się coraz bardziej popularny.

Cena preparatu AdBlue

Zaletą AdBlue płynu do Diesla jest fakt, że występuje on tylko w jednej wersji, dlatego różnice w jego cenie proponowanej przez różnych dostawców są minimalne. Mimo tego, że na stacjach benzynowych litr AdBlue nalewanego z dystrybutora kosztuje ok. 2 zł, jego cena w hurtowniach zaś jest jeszcze niższa, to koszty jego używania są znacznie wyższe. Ekologiczny płyn AdBlue musi być bowiem aplikowany do specjalnie przystosowanego do niego pojemnika, którego standardowo nie ma w samochodzie. Dlatego do kosztów używania tego preparatu należy także doliczyć konieczne wysokie opłaty u mechanika.

[Głosów:2    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here