Jakie enduro na początek

Motocykle klasy enduro od dawna działają na naszą wyobraźnię. Już sam fakt, że jest to maszyna, która ze względu na swoją konstrukcję nadaje się zarówno do jazdy po drogach, jak i do tras terenowych, jest wystarczająco istotny, by zainteresować się takimi motocyklami. Na dodatek enduro są po prostu ładne, mogą więc robić wrażenie.

Jakie enduro na początek

Początkujący kierowca enduro

Dla początkującego kierowcy – nawet jeżeli jeździł już wcześniej na motocyklu, enduro to nie lada wyzwanie. Trzeba pamiętać o tym, że te motory mają swoją specyficzną budowę, związaną ze sportem, do którego je zaprojektowano. Rajdy enduro odbywają się na długich trasach, liczących sobie niekiedy nawet 300 kilometrów. Obejmują one zarówno drogi asfaltowe, jak i terenowe. Mistrzostwa Świata w tej dyscyplinie, to aż sześć dni wyczerpujących rajdów, podczas których sprawdza się nie tylko wytrzymałość maszyn, ale również, a może przede wszystkim, kierowców.
Wszechstronność tego motocykla i jego sportowy charakter sprawiają, że jest obiektem pożądania wielu maniaków motoryzacji. Początkujący kierowca powinien jednak unikać sportowych wersji enduro, ponieważ są lżej wyposażone, a co za tym idzie nico mniej bezpieczne dla osoby bez doświadczenia w tego rodzaju jeździe.

Pierwszy zakup motocykla enduro

Oczywiście istnieją salony motocyklowe, w których kupimy enduro, ale nie wszędzie takie znajdziemy. Salon ma tą przewagę, że sprzedaje się w nim pojazdy nowe a na dodatek objęte gwarancją. Oprócz tego w salonie pracuje zazwyczaj wykwalifikowany personel, który będzie potrafił odpowiedzieć na nasze pytania i doradzić wybór. Jeżeli więc bariera finansowa nie jest dla nas przeszkodą, powinniśmy skorzystać właśnie z takiej opcji, wychodząc z założenia, że sprzęt nowy posłuży nam dłużej.

Jako że motocykle enduro często są sprzedawane z tzw. drugiej ręki, czyli przez poprzedniego właściciela, należy zwracać szczególną uwagę na opisy. Tego rodzaju motory są często tuningowane w przydomowych warsztatach, co może sprawić że trafi się nam wyjątkowo ciekawy egzemplarz. Nie zawsze jednak będzie to oznaczało, że kupujemy motocykl, na którym da się bezpiecznie jeździć.
Pierwszy zakup dobrze jest robić z kimś, kto już na takich maszynach jeździł i choć trochę się na nich zna. Taka osoba o wiele łatwiej wyszuka wszelkie słabe punkty motocykla i wskaże je od razu po uruchomieniu silnika lub też po jeździe próbnej. Bez takiej jazdy również nie powinno się kupować pojazdu, bowiem dopiero wówczas widać jak się on w rzeczywistości zachowuje.
Dobrym rozwiązaniem jest również zabranie motocykla do warsztatu zajmującego się takimi pojazdami. Tyle tylko że wówczas musimy się liczyć z kosztem przeglądu.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie endruo

Pierwszym testem, jakiemu możemy poddać motor i sprzedawcę jest porównanie opisu (a wiec oferty złożonej przez sprzedającego) z rzeczywistym stanem maszyny. W razie jakichkolwiek wątpliwości trzeba koniecznie wyjaśnić sprawę ze sprzedawcą. Jeżeli podejrzewamy, że próbuje coś ukryć, lepiej od razu zrezygnować z transakcji.

Tym, co powinno wzbudzić podejrzenia, są przede wszystkim zastrzeżenia dotychczasowego właściciela, który stwierdza że nie zna się na motorach, więc nie jest w stanie powiedzieć za wiele o stanie pojazdu. Enduro jest rodzajem pojazdu, z którym zazwyczaj wiążą się ludzie będący pasjonatami motoryzacji. O swojej maszynie są w stanie opowiadać długo i namiętnie. Jeżeli tego nie robią, muszą mieć jakiś powód.

Oczywiście motocykl powinien mieć wszystkie niezbędne papiery. Ważny jest nie tylko dowód rejestracyjny, ale również książka serwisowa. Jeżeli takowej nie ma, możemy przypuszczać że pojazd nie był serwisowany, po prostu dokonywano w nim napraw na własną rękę. Wprawdzie nie musi to oznaczać nic złego, ale jeżeli nie jesteśmy w stanie samodzielnie dokonać dokładnego przeglądu motocyklu, to raczej nie warto ryzykować.

Wielu nieuczciwych sprzedawców próbuje ukryć problemy z szybkim uruchamianiem silnika. Zazwyczaj rozgrzewają wcześniej maszynę, tak aby po przyjeździe klienta zapalała „od pierwszego kopa”. Jednak taki trik łatwo przejrzeć. Wystarczy sprawdzić temperaturę silnika. Gorący silnik oznacza że ktoś go niedawno odpalał i rozgrzewał. Przy okazji tych oględzin możemy sprawdzić od razu czy nie występuje wyciek oleju.

Wybór motocykla enduro dla początkującego kierowcy to bardzo trudna sprawa. Przede wszystkim dlatego, że różne są predyspozycje i różny może być charakter jazdy. Na pewno na początek warto celować raczej w modele z typu Dual Enduro (takie jak np. Kawasaki KLR 650) lub Funduro (np. BMW F650), ponieważ mają one całkiem przyzwoite wyposażenie i parametry pozwalające na uzyskanie homologacji drogowej, Można więc takimi motocyklami jeździć zarówno po jezdni, jak i po leśnych drogach.

Warto jednak pamiętać że jazda na enduro, zwłaszcza w wersji terenowej, to raczej zabawa należąca do kategorii sportów ekstremalnych. Dlatego bez względu na wybrany typ i model maszyny, trzeba pamiętać przede wszystkim o bezpieczeństwie i dbać o to, by była ona w dobrym stanie. Od tego może zależeć życie lub zdrowie kierowcy takiego motocykla.

[Głosów:12    Średnia:2.4/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPasażer na motocyklu. Co wolno a czego nie?
Następny artykułCzym się różni cross od enduro i co wybrać?
Jacek
Od lat pasjonuje się motocyklami, a niedawno postanowiłem założyć swojego bloga, gdzie dzielę się swoją wiedzą o motorach. Pierwszy motor: WSK125, aktualnie: BMW R 1200 RT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here