Wiosną rozpoczyna się sezon motocyklowy – coraz ładniejsza pogoda zachęca do wycieczek, a miłośnicy jednośladów mogą wybrać się na specjalne imprezy powstające właśnie z myślą o nich. Właśnie dlatego wraz z końcem zimy wiele osób decyduje się na kupno motocykla. Często jest to maszyna używana, która ma swoją historię – na co zwrócić uwagę podczas oględzin interesującego nas egzemplarza?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że każdy używany pojazd – zarówno samochód, jak i motocykl – ma określoną przeszłość i z pewnością nie będzie wyglądał jak odpowiednik prosto z salonu. Drobne usterki można jednak usunąć, a nierzadko dobrze wybrany motocykl z przeszłością potrafi dać mnóstwo frajdy z jazdy. Jeśli wiemy jaki model nas interesuje i mamy sprecyzowane wymagania co do pojemności silnika czy wyposażenia, nie pozostaje nic innego, jak poszukać atrakcyjnego egzemplarza, a później udać się na oględziny. Na co należy zwrócić uwagę podczas jazdy próbnej?

Od czego zacząć?

Osoby, które kupują swój pierwszy motocykl, powinny zabrać ze sobą na oględziny kogoś bardziej doświadczonego. Taki fachowiec będzie wiedział na co zwracać największą uwagę i jakie mankamenty dyskwalifikują całkowicie konkretny egzemplarz, a jakie można naprawić niewielkim nakładem finansowym. Siedzenia pojazdu, jego manetki, podnóżki oraz inne elementy nie powinny być mocno zniszczone ani uszkodzone. Należy też szczegółowo przyjrzeć się silnikowi. Wszelkiego rodzaju wycieki mogą świadczyć o tym, że jednostka napędowa jest zaniedbana, albo mocno zużyta. Oprócz tego trzeba sprawdzić, czy na ramie nie ma pęknięć, korozji oraz śladów naprawy, które mogą świadczyć o wywrotkach w przeszłości lub poważniejszych awariach. Luz na kierownicy można sprawdzić przy wyłączonym silniku – na jałowym biegu należy mocno wcisnąć hamulec przedni i siedząc na motocyklu odpychać się nogami do tyłu i do przodu. Jeśli kierownica lub amortyzatory się przemieszczają, trzeba będzie je naprawić. Oprócz tego tylny wahacz podczas postoju powinien pozostać na swoim miejscu. Stan napędu w motocyklu wiele może powiedzieć o stylu jazdy właściciela oraz jego dbałości o stan techniczny pojazdu. Jednocześnie nie powinien on stanowić najważniejszego kryterium podczas zakupu używanego motocykla, ponieważ koszty wymiany jego elementów nie są bardzo wysokie. Decydując się na transakcję trzeba jednak pamiętać, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakup części oryginalnych u sprawdzonych dostawców, jak np. na https://sklep-bmw.pl/.

Jazda testowa

Jeśli motocykl nie budzi większych zastrzeżeń, należy zabrać go na jazdę testową. Silnik musi rozgrzewać się stopniowo, a niepokój powinny budzić wszelkie szarpnięcia, dziwne dźwięki, przygasanie albo wycieki. Konieczne jest też zweryfikowanie czy biegi zmieniają się płynnie i bez problemów, a hamulce działają bez zarzutu. Po jeździe próbnej należy odczekać ok. 15 minut, aby sprawdzić, czy po rozgrzaniu silnika nie ma żadnych wycieków. Zadbany motor nie jest brudny, jednak trzeba pamiętać, że zbyt czysty może sugerować próbę zatajenia wycieków, co powinno wzbudzić naszą czujność.

[Głosów:2    Średnia:4/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł5 pomysłów na podróż motocyklem po Europie
Następny artykułPo prawo jazdy na Ukrainę!
Jacek
Od lat pasjonuje się motocyklami, a niedawno postanowiłem założyć swojego bloga, gdzie dzielę się swoją wiedzą o motorach. Pierwszy motor: WSK125, aktualnie: BMW R 1200 RT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here